You should for meditation for 20 minutes a day, unless you are too busy, then you should sit for an hour. – old zen saying

Meditation är rena rama hälsokuren för både kropp och knopp. Vi behöver regelbundet väna blicken inåt och skärma av oss från alla intryck som vardagen ger. Det finns gedigen forskning om alla positiva effekter från meditation. Minskad stress, större lugn, mer fokus och listan kan göras lång. Så vad väntar du på?

Testa den här enkla övningen.

Sitt på en stol eller på en mjuk matta med korslagda ben. Vila höger hand i vänster och låt tummarna mötas.

Börja med att andas in genom näsan, håll andetaget några sekunder och andas ut med en djup suck. Upprepa tre gånger.

Gå sedan över till att andas in och ut genom näsan. På in-andetaget kan du notera “in” och på ut-andetaget noterar du “ut”. Du kan också räkna andetagen. Räkna i så fall upp till 10, börja sedan om.

Låter det enkelt? Du kommer märka ganska snart att det kommer att dyka upp en mängd tankar. Låt dem bara passera och kom tillbaka till andningen. När du märker att du börjar glida iväg igen i tankarna, bara kom tillbaka till andetagen.

Börja med att sitta i 10 min, och öka sedan tiden till 20-30 min. Försök hitta en plats där du alltid utför din meditation och bestäm en tidspunkt på dygnet som passar dig. Själv mediterar jag på kvällen innan sänggående. Det är ett bra sätt att varva ned och göra sig redo för en god natt sömn.

Lycka till!