Att vi har ett problem med alldeles för mycket inaktivitet och stillasittande kommer kanske inte direkt som någon nyhet. Det finns gott om forskning som kan visa på sambandet mellan stillasittande liv och en ökad risk för att drabbas av de stora folksjukdomarna. Varför är vi då så stillasittande? Har vi i vår strävan efter förenkling helt enkelt skapat oss ett liv där vi faktiskt kan sköta det mesta utan att förflytta oss ur soffan? Bekvämt tillbakalutade kan vi numer handla mat, bli underhållna, hålla koll på kompisar och ta del av allt fantastiskt utbud som finns på nätet.

Netflix, Youtube, Instagram. Det behöver ju liksom aldrig bli tråkigt. När man har kollat igenom det ena flödet, så växlar du enkelt över till nästa. Timmarna går och den där promenaden som var inplanerad känns inte längre så lockande.

Ett ytterligare problem som tillsammans med stillasittande gör oss ännu mer sårbara för folksjukdomar som exempelvis fetma och hypertoni, är stress. Vårt liv är stressigare än någonsin och stressen leder till en överdriven konsumtion av socker, salt och fett. Det är vår grotthjärna som reagerar på stress med att aktivera kroppens försvarsmekanismer. Tidigare när vi utsattes för stressfyllda situationer behövde kroppen snabbt samla energi för att kunna prestera maximalt. Nu för tiden när vi hela tiden har ett stresspåslag, mer eller mindre så fungerar kroppen lika dant. Kombinera suget efter mat som innehåller mycket kalorier med ett stillasittande i soffan, så har du receptet på övervikt.

I Sverige har vi tillgång till ett rikt föreningsliv och vi har generellt en ganska hög kunskap när det gäller kost och vad som bidrar till god hälsa. Ändå så kämpar många med övervikt och stressrelaterade symtom, och fler blir det för varje år. För att bryta inaktiviteten och på så sätt även minska på suget efter energifylld mat, så finns det olika tillvägagångssätt.

  1. Sätt mål.
  2. Ta hjälp av en coach, pt eller kompis som kan stötta dig att nå dina mål.
  3. Boka skärmfri tid.
  4. Meditera, för att minska på stress och stärka självkänsla.
  5. Hitta en träningsform som passar dig.

Här kommer några tips på enkel office yoga som du kan väva in under dagen. Genom att ta korta pauser, göra några rörelser och ta några djupa andetag, släpper du på spänningar och ökar cirkulationen. Försök göra dessa övningar 1-2 ggr om dagen. Efter jobbet, se till att komma ut på en promenad, oavsett väder. Ladda ned en podd, musik eller vad som får promenaden att bli mer lustfylld. Din kropp kommer att tacka dig!

Fem övningar på kontoret.

Yoga in the office